February 25, 2012

Kesunyian


Jam sekarang menunjukkan jam 3.00 pagi. Tiba-tiba saya rasa seperti ingin menulis tentang kesunyian pagi ini. 

Baiklah, sunyi, sepi, keseorangan, semuanya membawa maksud yang lebih kurang sama. Ia merupakan satu adunan perasaan yang membuatkan seseorang itu lemah. Bila terasa sepi, mulalah satu persatu kenangan menjengah ke minda. Bila kesunyian, rasa terpinggir dan tersisih.

Kita tidak boleh lari dari rasa sepi dan sunyi. Manusia tidak lengkap tanpa kedua-kedua perasaan itu. Kadangkala kesunyian dan kesepian mengajar kita menjadi lebih tabah. Tidak kurang juga membuatkan jiwa kita parah. Bergantung pada sejauh mana kita mampu mengawalnya.

Bila diterpa sunyi, ada rindu yang berputik. Bila dicengkam sepi, ada resah yang terbit. Natijahnya, kesunyian dan kesepian amat merimaskan. Apabila saya diterpa sunyi, saya akan pergi ke jendela (tingkap bilik) memandang ke arah langit yang terbentang luas, kerinduan saya terubat jua. Ketika sepi bertandang, saya selalu melihat bintang di langit. Perasaan saya akan jadi lega serta-merta.

Bergelumang dengan perasaan sunyi dan sepi benar-benar membuatkan hati gundah. Entahlah, sukar untuk dimengerti mengapa saya berasa sepi dan sunyi. Mungkin saya terlalu merindui suami saya. ye benar, saya terlalu rindukan abang :'(

*mengalir air mata*


Angin bayu membawa diriku
Sepintas lalu ku terkenangkanmu
Memori silam meresap malam
Kenangan bersama tersimpan selamanya

Walaupun kau pergi jauh dari diri ini
Cintaku masih bersemadi di hati
Keyakinan kita kan kembali
Menghidupkan semula janji bara cinta

Kita bersama mengejar mimpi
Terpisah sementara kupasti
Suatu hari nanti
Cinta kita bersemi
Kembali menerangi
Mekar di taman hati

Walaupun jauh pandangan mata
Kuyakin kau kan tetap setia
Begitulah ku jua
Keikhlasan di jiwa
Dan cintaku hanyalah
Untukmu

Saban hari diriku menuggu
Khabar berita darimu di sana
Gerimis senja kembali reda
Kerinduan di jiwa
Kau jadi penawar

Rinduku padamu tak dapat ku terkata
Setiap saat waktu bagai terlalu lama
Bila kita kembali bersama
Hiduplah semula
Janji bara cinta





No comments:

Post a Comment