June 23, 2011

Kita Semua Manusia



Bila kita terbuat salah, cepat-cepat kita kata, 'saya pun manusia juga'. Tapi bila orang lain yang buat salah, kita tak mahu pun terima kenyataan yang sama.


Kita sedar kita tak sesempurna mana. Tapi kita sering mengharapkan kesempurnaan. Sedarkah kita orang lain juga tidak sempurna seperti kita?


Kita semua manusia. Kita semua buat silap. Terimalah kesilapan orang lain. Bukankah serendah-rendah tahap ukhuwah itu - berlapang dada?


Untuk segala kata, bicara, kerling mata dan riak muka kami yang melukakan sahabat-sahabat, sepuluh jemari kami atur, mendambakan kemaafan dari kalian. Moga ada ruang untuk menerima kata maaf dari kami, di hati kalian.


Semoga, tiada dendam di hati.




Kerana kita semua manusia juga. ~


_____________________________

"Pada mata orang yang berjiwa kerdil, persoalan kecil terasa besar, dan pada mata orang yang berjiwa besar, persoalan besar terasa kecil."
- Al-Mutanabi _

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum wbt
    Manusia dan kemanusiaan. Sebagai manusia, memanglah kita punya perasaan dan simpati tanpa mengira bangsa dsb. Tetapi apabila kita menyebut tentang `kemanusiaan`, ia menyentuh tentang hubungan kita denga Allah SWT dan kerahimanNya. Surah AnNisa:1وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ ٱلَّذِى تَسَآءَلُونَ بِهِۦ وَٱلۡأَرۡحَامَ‌ۚ dan bertakwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-nyebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturahim) kaum kerabat`.
    Banyak perkara yang baik di dunia ni pada pandangan mata manusia tetapi tidak semestinya baik dari segi Islam. Biarlah kita buat sesuatu yang baik yang ada hubungan وَٱلۡأَرۡحَامَ dengan Allah SWT. Wallahualam

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete