March 28, 2011

Sakit Gigi




Bismillahirrahmanirrahim~
In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful.


Sudah 2 hari ana tidak tidur malam. Gara gara sebab sakit gigi. Hanya tangisan sahaja yang dapat ana lakukan.
Allah.  Uish, memang sakit la, sampai tak tertidur. Dan punca sakit ni adalah dari gigi berlubang.
So sebab tak tau nak buat apa, sambil kesakitan bacalah apa-apa info pasal gigi berlubang ni kat internet.

Minta juga pandangan dari sahabiah sahabiah di facebook. Mereka semua merisaukan akan kesihatan ana. Alfun syukran buat semua yang mendoakan, memberi cadangan untuk mengurangkan sakit dan banyak banyak terima kasih kepada "seseorang" yang banyak memberi semangat agar diri ini terus kuat ! Asif buat semua kerana ana telah mendatangkan kerisauan buat semua.

Apapun ana menjumpai laman bahasa Indonesia je. Nampak macam doktor2 gigi Malaysia ni tak buat blog dan sesi soal jawab online atau ana yang tak reti cari, so kamu2 yang nak jadi dktr gigi, rajin-rajinkanlah tulis di internet demi bahan bacaan muda mudi akan datang..

Kesimpulan yang ana dapat, Sakit gigi kalau puncanya gigi berlubang adalah; Gigi yg berlubang kecil tetapi diabaikan, dan di situ sisa makanan berkumpul lalu menjadi pusat pembiakan bakteria dan kilang kesakitan. Lama2 lubang gigi tu jadik besar dan semakin membesar maka sakit pun semakin tenat. Kalau tahap parah, sampai ke otak rasa sakitnya. Sebab lubang tu dah besar, menampal dah tak berguna lagi, dah jadi bubur dengan kata lain.

YE ! ana memang DEGIL. DEGIL untuk berjumpa dengan doktor. DEGIL untuk makan Ubat.
begitulah kelemahan diriku yang masih seperti keanak-anakkan. yang perlu dipujuk, dipujuk untuk makan ubat.

Harlina Oh Harlina..

Waktu tu ubat ubat dia tak lain ialah: (1) dengan mencabut gigi tersebut. Jangan lupa, cabut gigi hendaklah waktu sakit tu takde. Sebab kalau cabut waktu rasa sakit gigi, kesan bius akan tak berkesan menyebabkan kita merasakan 'kesakitan yang dara' waktu gigi dicabut. (Sebab? tak tahu. Hanya menyalin kata2 seorang yang digelar doktor gigi. Nak tahu tanya la doktor gigi :)

Ya Allah. Ana bukan hanya perlukan khidmat nasihat perubatan semata-mata, bukan sekadar teori tetapi disandar kepada sifat kemanusiaan dan juga pengalaman insan yang memahami apa yang dilalui. Walau kondisi tidak sama namun perasaan dan juga pengalaman akan menyejukkan hati. Insya Allah, I will survive.  Allah kan ada.  Allah kan ada.


Apabila badan itu menderita sakit, maka tidak berguna makanan, minuman, tidur dan rehat. Demikian jua pada hati, (apabila telah ditimpa oleh cinta dunia) maka tiap nasihat itu tidak memberikan manfaat kepadanya -Malik bin Dinar-

Sakit kifarah dosa...

Sakit itu kifarah dosa buat hambanya.


Ada mesej yang ingin disampaikan melalui sakit itu.



Sakit itu akan mengajar erti kesihatan.



Sakit akan menyebabkan kita menghargai nikmat kesihatan.



Sakit mengajar kita supaya bersifat qanaah.



Sakit menginsafkan kita sebagai seorang hamba Allah.



Moga terus tabah menghadapinya....


3 comments:

  1. Syafakillah..cabut je gigi tu^^

    ReplyDelete
  2. Ada seorang doktor gigi di M'sia yang sangat baik dan rajin. Namanya dr.Fauziah. Ada webnya drfauziah.com ; )

    ReplyDelete