March 27, 2011

Wanita adalah manusia yang ‘jiwa-jiwa’




Bismillahirrahmanirrahim~
In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful.


wanita & air mata ibarat irama dan lagunya

Orang lelaki kalau jarang menangis, itu tidak pelik dan perkara biasa sahaja. Tetapi, jika lelaki kerap menangis, maka ia luar biasa bagi mereka.

Orang perempuan kebiasannya kerap menangis, maka ia adalah fitrah. Lalu, wanita dan air mata adalah sinonim serta tidak dapat dipisahkan. Hilangnya air mata wanita, akan hilanglah senjata mereka. Kerana seluruh kehidupan mereka bergantung kepada perasaan. Kata pepatah orang putih: “Apabila wanita menangis, maka dunia akan berhenti seketika”, Kerana apa? Kerana apabila wanita menangis, semua orang jadi kelam-kabut.

Sangat hebat kuasa tangisan seorang wanita!

Wanita adalah manusia yang ‘jiwa-jiwa’ kerana emosi yang dikurniakan kepada mereka lebih banyak daripada lelaki. Hati mereka dengan hati lelaki sangat berbeza cipataannya, dan air mata mereka mempunyai sambungan yang rapat dengan perasaan serta hati mereka. Percayalah, bahawasanya tangisan seorang wanita terbit daripada hati, berbeza dengan lelaki yang air matanya keluar tanpa ada tempat tertentu.

Kaum Adam jangan marah jika ana katakan bahawa kebanyakan orang lelaki memang tidak reti untuk menangis kerana hati mereka tidak selembut hati wanita. Kalaupun mereka menangis, jarang sekali tangisan itu datang dari hati, mungkin sekali sekadar mengambil hati, awas! :)

Sejak kecil orang lelaki telah diajar agar tidak lekas menangis, kerana itulah apabila telah menginjak dewasa, mereka meletakkan tabiat menangis sebagai satu picisan, dicampur pula dengan sikap ego dalam diri mereka. Sampaikan apabila berlaku kematian pun mereka lebih sanggup menahan air mata daripada menangis di hadapan khalayak.

Katanya tidak macho kalau orang lelaki menangis. ‘Apa baranggg!’

Sesuatu yang unik pada tabiat menangis ini adalah kita tidak perlu disuruh untuk menangis tetapi kita akan menangis apabila kita sendiri yang mahu. Walau dipaksa dengan cara apa sekalipun, kita tak akan mampu menangis tanpa kerelaan hati sendiri. Kerana air mata adalah suatu yang mahal dan ia tidak boleh dikeluarkan tanpa sebab atau tanpa kerelaan hati.

Unik bukan? Percaya atau tidak, anda boleh mencubanya selepas habis membaca tulisan ana ini nanti. Bukan sekarang!

Uniknya pada emosi seorang wanita juga, jika mereka pernah melalui suatu peristiwa duka dan sedih, apabila diimbas kembali persitiwa itu, mereka mampu membawa rasa itu dengan kesedihan yang sama tanpa kurang sedikitpun. Berbanding pula bila ditanyakan kepada lelaki, mereka akan berkata dengan selamba:

‘Yang lepas tu, lepaslah. Usah dikenang lagi’


Dan keunikan tersebut telah dikurniakan pada wanita yang jarang ada pada orang lelaki. kalau adapun terlalu sedikit, satu dalam ribuan lelaki.

Mungkin tidak salah jika ana sebutkan bahawa hobi wanita adalah menangis, sebab itulah wanita dan air matanya tidak dapat dipisahkan, bila wanita tidak menangis, dia akan merasa sedih dan akhirnya akan menangis juga, aduhai..

Apabila mereka sedih mereka menangis, apabila mereka takut mereka akan menangis, dan apabila mereka gembira mereka juga akan menangis!

Kalaulah Ahmad Albab tahu, maka malulah seluruh kaum Hawa.

SALAHKAH MENANGIS?

Kalaulah dunia ini hanya dihiasi dengan ketawa semata-mata, akan hilanglah seri kegembiraannya. Kerana nikmat kegembiraan terhasil apabila kita sudah merasai sakitnya kesedihan. Lalu, menangis adalah satu keperluan dalam kehidupan bahkan nyawa untuk seorang wanita (wanita lagi).

Menangislah untuk kebaikkan, kerana ia bisa membuahkan pahala dan membasuh dosa. Seorang yang menangis kerana ingin kembali ke pangkuan jalan yang benar dan bertaubat, air matanya adalah sebagai pemadam api neraka di akhirat kelak.

Tangisan munajat daripada seorang hamba yang sangat merindukan Tuhannya adalah tangisan yang mempunyai darjat yang paling tinggi. Syukur dan redha yang mampu mengeluarkan setitis air mata tandanya kita menghargai segala pemberian Tuhan.

Menangis tidak salah, yang bersalah apabila kita tidak pernah menangis kerana rasa bersalah. Ana yakin, wanita lebih faham dengan ungkapan ini.

Dan juga tidak salah kepada orang lelaki untuk menangis, kerana Nabi kita Muhammad saw adalah seorang manusia yang mudah menangis, tangisannya bukan untuk dirinya sahaja tetapi juga buat umat yang baginda sayangi.

APABILA WANITA MENANGIS

Air mata adalah nilai yang paling besar pada seorang wanita, kerana itu mereka akan menangis sekiranya terjadi sesuatu yang besar dalam hidup mereka. Orang lelaki mestilah faham, jalan terakhir bagi wanita untuk melauhkan sesuatu adalah melalui tangisan mereka kerana mereka sudah tidak mampu untuk meluahkannya melalui kata-kata atau bicara.

Percayalah, mereka tidak akan menangis jika mereka masih berupaya untuk mengungkap sesuatu dengan lisan.

Ada segelintir wanita yang menangis kerana sikap concern, carring atau sifat kepedulian yang dikurniakan kepadanya sangat tinggi. Misalnya apabila mereka merasakan mereka tidak mampu untuk memberikan sesuatu yang terbaik kepada orang yang disayanginya, mereka akan menangis kerana kekurangan tersebut. Wanita seperti ini, mempunyai hati dan perasaan yang sangat halus serta lembut. Walaupun bukan kerana kesilapannya mereka akan mampu menangis.

Ada juga sebahagian wanita yang menangis kerana dia dihimpit dengan pelbagai kekacauan yang mengganggu hatinya. Pendek kata, mereka menangis kerana terlalu tertekan atau stress. Bagi mereka, dengan jalan menangis mereka bisa menghilangkan semua bebanan tersebut. Ternyata ia adalah langkah yang tepat, kerana apabila mereka menangis emosi mereka berada di tahap yang paling bawah dan akhirnya akan reda dengan sendirinya. Siapa yang sudah merasainya, dia akan mencapai satu kepuasan selepas menangis. Tak percaya? Tanyalah kepada para wanita, ana yakin majoriti akan menjawab YA!

Ana kurang bersetuju jika ada orang lelaki mengatakan wanita menangis tanpa alasan dan sebab.

Wanita adalah seorang yang sensitive dalam kebanyakan perkara. Disebabkan emosi yang dikurniakan kepada mereka berbeza dengan lelaki, hidup mereka lazimnya dipengaruhi oleh perasaan. Tidak hairanlah jika ada wanita yang menangis hanya kerana melihat orang lain menangis. Setiap moment boleh menjadi bahan untuk tangisan mereka. itulah wanita.

Ketahuilah, apabila wanita menangis, mereka hakikatnya memerlukan perhatian daripada orang yang hampir dan rapat dengan mereka. Jika seorang isteri sedang menangis, sesungguhnya ketika itu dia sangat memerlukan seorang suami berada disisinya untuk mengadu. Jika seorang adik sedang menangis, dia sebenarnya sedang bersedih dan mencari seorang abang untuk menghilangkan rasa dukanya. Apabila seorang sahabat atau kawan anda menangis, dia sedang berharap agar ada seseorang atau sahabat yang hampir dengannya menemani dan memberikan kepadanya sesuatu yang bisa mengembalikan semula semangatnya.

Arakianlah manusia yang dinamakan perempuan dan wanita, ciptaan mereka yang terlalu unik ini menjadikan mereka insan yang sukar untuk difahami misteri kejadian mereka. Tangisan mereka menyimpan pelbagai makna yang tidak bisa diketahui oleh orang lelaki.

Ingatlah pesan ana,

Apabila anda telah membuatkan wanita menangis, anda adalah sebahagian daripada isi hatinya. Oleh yang demikian, jangan sesekali biarkan mereka menangis kerana anda. Ketika hatinya sedang menangis, air matanyalah yang menzahirkan apa yang terbuku di hati.

Siapa lagi dihatinya kalau bukan anda yang memaksa mereka untuk mengalirkan air mata!!

Di saat ini lah kami (wanita) memerlukan perhatian daripada orang yang hampir dan rapat dengan kami ~
________________________________


1 comment:

  1. terharu bila bace blog ni...pertama kali lawat blog awak...tima kasih coz kongsi ilmu...

    ReplyDelete