October 14, 2011

Hei hei..


“Hei..”
“Hei.”
“Lama tak berkongsi di blog?”
“Oh..hm..”
“Kenapa?”
“Tak ada apa-apa.”
“Sibuk?”
“Ada ke orang yang tak sibuk?”
“Haha..Kenapa?”
“Haha.. sebab aku kata nak kongsi hikmah..”
“Ok..”
“Jarang manusia nampak hikmah masa ujian tu datang..Selalunya hilang mendung barulah kita sedar Allah nak berikan hujan dengan kebaikannya. Ujian selesai barulah nak sangka baik dengan Allah.”
“Kau ni cakap pasal kau ke? Ada masalah ke?”
“Aku cakap pasal manusia. Aku bukan manusia ke?”
“Pergh.. kene smash balik..”
“Haha..”
“Hm..kenapa mesti tentang hikmah?”
“Hikmah tu apa?”
“Erk..”
“Ha.. tulah.. main tebak je. Cakap dengan aku mesti pegang satu kamus lain kali tau.”
“Yela.. yela.. aku carik satu kamus poket nanti..”
“Haha..guraula..Hikmah tu kebijaksanaan Allah. Bukan kepandaian manusia. Kerja kita, cari kebijaksanaan Allah dalam setiap kejadian.Bukan memandai-mandai menghukum tak tahu hujung pangkal.”
“Aku ingat dah. Orang yang mencari hikmah akan diberi hikmah juga!”
“Yup.Markah penuh!”
“Laparnye.. jom makan pizza?”
“Pizza Hut ke? TAK BOLEH!!”
“Aiseh lupe pulak aku.. cari penyakit ajak engkau..”
“Jom kita cari kamus poket?”
“Serius? Taknak…”
“Haha..”


Orang yang mencari hikmah ialah orang yang tidak pernah dan tidak akan kalah. Kerana sangka baik hamba kepada Tuhannya itu kekuatan yang mendorongnya jauh dari dalam. Tak terkalahkan, tak terpesongkan, dengan apa, dan siapa pun.

- off -


No comments:

Post a Comment