April 19, 2011

Tenang setelah diijabkabulkan dengan pemuda tersebut




Seorang ukhti berpangkat "adik" berinteraksi dengan ana menerusi facebook. Sabar beliau menanti balasan mesej dari ana, dan ana tersenyum membaca mesej yang diberikan kepada ana. Usianya baru menginjak 18 tahun dan baru-baru ini selamat menjadi isteri kepada seorang pemuda (yang soleh, insya Allah). Apa yang membuatkan ana tersenyum meleret apabila beliau bercerita dan berkongsi perasaan dengan ana, mungkin kerana beliau lebih senang apabila berkonsi cerita dengan ana.



Ana selalu mengulang... "Bila dah jodoh, Allah pasti akan permudahkan meskipun sebelum tu terlalu banyak ranjau dan duri. Tapi, bila Allah nak jodohkan seolah-olah semuanya jadi mudah."



Baiti jannati, sebelum menikmati kediaman syurga yang belum pasti layak didiami, moga taman-taman syurga (rumah tangga yang dilimpahi sakinah, mawaddah wa rahmah) di dunia akan menjadi wasilah untuk menyempurnakan kebahagiaan jiwa. Hidup ini hanya untuk dilalui BUKAN untuk diramaikan!


Disebalik pemberontakan jiwa, akhirnya dia peroleh ketenangan yang sebelum ini tidak dirasai. Tenang setelah diijabkabulkan dengan pemuda tersebut. Hafazan semakin mudah dan hati tidak lagi bergelumang dengan ombak dan pasir.

Kadang-kadang, manusia takut untuk melaksanakan perintah Allah kerana bimbang tidak dicukupkan rezeki seperti yang diharapkan. Manusia takut untuk menghindari maksiat kerana bimbang dirinya akan menjadi 'tidak laku'. Maka, memilih untuk bercinta dan 'mengenali hati budi' masing-masing sehingga akhirnya kecewa dengan harapan yang palsu.

Tidak mudah apabila membuat keputusan untuk berkahwin apatah lagi pada usia yang muda. Sifat keanak-anakan si perempuan yang masih tebal, kurangnya pengalaman dalam mentadbir urusan hati (merajuk), kurangnya kesabaran dalam melayani kerenah suami dan pelbagai kekurangan diri. Tanpa sedar, sebenarnya berkahwin adalah proses tarbiyyah (didikan) yang berterusan.

Suami yang soleh dan berilmu akan mendidik isteri mengikut acuan al-Quran dan sunnah Nabi. Suami yang tugasnya sebagai PENDIDIK perlulah sentiasa memainkan peranan dengan bijaksana. Isteri yang bersifat keanak-anakan, perlulah ditegur dengan hikmah dan ditarbiyyah dengan kasih-sayang. Isteri yang mudah merajuk, usahlah dilayan rajuknya sehingga isteri merasakan merajuk adalah solusi terbaik untuk mendapat perhatian suami. Isteri yang tidak sabar dengan kerenah suami, maka suamilah yang perlu mengurangkan kerenahnya yang keanak-anakan agar isteri akan menjadi lebih matang sesuai dengan usia perkahwinan.

Bila ada sahabat yang mahu melangsungkan perkahwinan, dan adik ini yang berkahwin di usia yang muda... Memang ana tidak ada pengalaman dalam kehidupan rumahtangga tetapi, ana tidak mahu terlepas untuk berkongsi rasa.

BERSYUKURLAH kerana Allah telah memilih kita untuk menjadi seorang isteri kerana di saat ini masih terlalu ramai wanita solehah yang menanti detik-detik untuk menjadi seorang isteri tetapi mereka diuji oleh Allah, bukan kerana Allah membenci tetapi untuk meningkatkan lagi ilmu dan amalan mereka supaya setelah menapak di gerbang rumahtangga mereka lebih bersedia dari kita yang berkahwin di awal usia.


Ramai sahabat yang menanti untuk dilamar oleh lelaki yang soleh, namun kerana KURANGnya lelaki berkualiti (soleh) pada zaman ini menyebabkan ramai wanita yang tidak berkahwin dan ada pula yang memberi seribu satu alasan untuk menangguhkan perkahwinan. Setiap orang diberikan ujian tetapi ujiannya tidak sama. Tetapi, pokoknya sama ~ ujian adalah tarbiyyah dari Allah. Setelah berumahtangga, banyak lagi ujian-ujian yang jauh lebih besar akan ditempuh bersama pasangan berbanding sebelum berkahwin.

Jadikanlah ujian-ujian sebelum berkahwin sebagai wasilah untuk muhasabah diri dan medium untuk melentur hati agar bersedia untuk menggempur badai di alam rumahtangga kelak. Setiap ujian yang datang, apabila diterima dengan hati yang dipandu dengan iman, akal yang diletakkan dibawah rasional dan merasa adanya Tuhan insya Allah kita akan sentiasa melihat ujian adalah hadiah untuk menggerakkan diri menjadi lebih produktif berbanding semalam :)

"Sentiasalah bersedia untuk belajar berubah."


Pesanan ana kepada diri ana, sebenarnya bukan sahaja kepada mereka yang ingin berkahwin tetapi kepada semua individu perlulah ada sikap bersedia untuk belajar berubah kerana pengalaman yang dilalui hasil rencam ujian tidak akan bermakna apabila kita memandang dengan sia-sia, sebaliknya sentiasa bersedia untuk belajar berubah kearah positif akan melentur pemikiran kita menjadi lebih matang sesuai dengan bertambahnya usia kita dari sehari ke sehari.

Jangan takut untuk berkahwin kerana Allah, insya Allah... Allah pasti akan membantu untuk menghadapi kesulitan. Belajarlah menggantung harapan kepada Allah, siapa lagi yang kita harapkan kalau bukan kepada Allah? Belajarlah tawakkal kepada Allah, kerana Allah sangat menyukai orang yang bertawakkal kepada Dia ^_~

Saidatina Aisyah juga berkahwin di awal usia, beliau juga bersifat keanak-anakan dan Rasulullah menjadi suami yang melentur (mentarbiyyah) dengan hikmah. Meskipun berkahwin di usia yang muda, ia tidak menjadi penghalang kepada Saidatina Aisyah untuk menjadi isteri yang berpotensi bahkan diantara isteri-isteri Nabi, Saidatina Aisyah yang paling faqeh. Malah, kalau dikumpulkan seluruh wanita tidak akan mampu untuk menandingi kepintaran Saidatina Aisyah. Belajarlah untuk mencontohi beliau, bukan usia penghalang kematangan tetapi menggilap keupayaan dan potensi diri :)


Akhir-akhir ini, ramai yang bertanya tentang realiti berkahwin di usia muda. Mencongak-congak sendiri, ahh...



"Pasangan yang paling mencintai Allah akan paling mendalam cintanya terhadap pasangannya."


Itulah yang ana pegang. Kasih sayang sesama manusia pasti akan luput, kalau bukan kerana rajuk dan benci pasti akan berakhir dengan kematian. Putus kasih sayang sesama jasad, masih ada rantai yang menjadi pengikat iaitu untaian doa dan ingatan melalui sedekah jariah yang boleh kita lakukan kepada mereka yang kita kasihi.

Tapi, dek kerana arus modenisasi dan juga kehidupan dunia yang terbuka seringkali tanpa sedar kita seolah-olah membuka pintu seluas-luasnya untuk berbicara tentang pasangan kepada orang asing. Bahkan, ada yang tidak segan silu dengan Tuhan untuk membuka aib pasangannya di hadapan manusia lain. Bukankah seorang isteri itu pakaian bagi suami dan suami pula pakaian bagi isteri. Begitu cantik perumpamaan yang Allah ungkapkan di dalam al-Quran, tetapi manusia hari ini menjalani perkahwinan hanyalah kerana tuntutan semasa bukan lagi atas ibadah kepada Allah.

"Umur dah banyak, orang asyik bertanya bila nak kahwin... Carilah calon untuk aku."

"Kawan-kawan dah beranak pinak, aku belum juga disunting lelaki."

"Kawan aku semua dah kahwin, aku je yang masih bujang."


Keluhan-keluhan yang hanya berbentuk keduniaan. Ramai manusia yang berkahwin tanpa mengetahui KENAPA AKU BERKAHWIN. Ramai pula manusia yang berkahwin tanpa bertanya KENAPA AKU BERKAHWIN. Berkahwin hanya kerana usia dah banyak, kawan-kawan ramai yang sudah berumahtangga, ibubapa bising suruh kahwin, dan pelbagai lagi sebab yang sangat tidak jelas tuntutan untuk berkahwin.

"Kenapa awak berkahwin?"

"Sebab saya nak hidup bahagia dengan orang yang paling saya cinta."

Gumam. Diam. Garu kepala yang tak gatal. Betulkah kita dijanjikan kebahagiaan andai berkahwin dengan seseorang yang kita cintai? Ramai manusia yang boleh mengekalkan percintaan bertahun-tahun lamanya tetapi tidak mampu mengekalkan perkahwinan hatta untuk setahun bahkan ada pula yang hanya bertahan sekadar beberapa hari. Na'uzubillah.

Ramai isteri suka membuka aib suami di hadapan orang lain, mungkin kerana dia lupa bahawa suami adalah 'pakaian' untuknya dan dia adalah 'pakaian' untuk suaminya. Dia terlupa akan perumpamaan yang Allah nukilkan di dalam al-Quran atau dia tidak pernah tahu perkara tersebut. Masih segar bait ayat yang ana terima sejurus ana memaklumkan kepada seorang lelaki yang ana anggap seperti seorang bapa, beliau sangat banyak memberi nasihat dan kata-kata hikmah buat ana berfikir dan muhasabah. Jazakallah ammu!

"Jadikanlah suami Harlina nanti sebagai 'pakaian' buat Harlina dan jadilah 'pakaian' buat suami Harlina. Kenapa 'pakaian'? Selain menjaga aurat masing-masing, berusahalah untuk MENUTUP aib masing-masing. Jangan buka aib suami di hadapan orang dan jangan sesekali melakukan apa yang suami tak suka."


Seorang suami adalah seorang yang sangat layak untuk dihormati, disanjungi dan dilayan dengan penuh kasih sayang juga kelembutan. Para isteri kini lebih menghormati dan menyanjungi orang lain (selain suami) maka hasilnya tiadalah layanan penuh kasih sayang dan kelembutan, untuk melemparkan senyuman dan lirikan menggoda pun cukup payah apatah lagi untuk berbual manja.

Ah... Sebelum kahwin semuanya sanggup dilakukan hatta lautan api sanggup direnangi, selepas kahwin ajak mandi sungai pun dah mengarang 1001 alasan? Sebelum kahwin gunung sanggup didaki, selepas kahwin ajak pulang ke rumah mertua pun dah merungut segala macam hal. Bukankah dia lelaki yang kamu cintai dan ingin hidup bahagia bersama?

"Husband I tak sporting langsung, I minta belikan teddy bear dia kata I ni macam budak-budak."

Menggeleng kepala. Tanpa sedar, dia mengaibkan suaminya di hadapan orang lain. Tanpa sedar, dia menjatuhkan maruah dirinya sendiri di hadapan orang lain. Benarlah kata si suami, si isteri bertingkah seperti budak-budak dan bukankah teddy bear itu permainan kanak-kanak? Sudah ada 'teddy bear' hidup yang boleh bercakap, berbual dan bergerak masih mahu bermain teddy bear tak bernyawa? Pelik sungguh manusia. Bukannya budak-budak, bukan saja sudah baligh bahkan sudah menjadi isteri orang.

Rasulullah benarkan Aisyah r.a. bermain patung untuk melentur sifat keibuan, tetapi saat itu Aisyah r.a. masih lagi kanak-kanak bukannya sudah 'tua' macam kita semua.

Semakin takut dan ngeri dengan kemudahan FB yang tanpa sedar atau sengaja sebenarnya kita membuka aib seseorang. Na'uzubillah. Terkadang status di dalam FB seolah sengaja mengaibkan seseorang. Allah sudah menutup aib kita, terkadang kita sendiri yang membuka aib peribadi tanpa rasa malu bahkan turut membantu untuk menjaja aib orang lain. Astaghfirullah hal azhim.

Tak ke kembang je pipi tersenyum dengan ungkapan dari masyakarat. Kehidupan berumahtangga mesti ada 'give and take' bukan saja keseronokan tetapi kesakitan dan kesemuanya harus dilayari bersama. Bukan saling tuding jari dan menuduh kesalahan pasangan, hakikatnya untuk MENJADI si soleh dan si solehah bukan hanya sebelum berkahwin tetapi ia proses sepanjang hayat untuk menjadi yang terbaik untuk si dia.

Mahu menyintai si dia dengan lebih mendalam, cintailah terlebih dahulu DIA yang Memberi kasih sayang! :)

Allah mengatur kehidupan ini dengan sangat indah dan Allah mengurniakan akal untuk berfikir baik dan buruk sesuatu perkara, namun tidak semua menggunakan akal dengan baik bahkan ramai para ilmuan (read - genius) mempunyai masalah mental.

Manusia tidak mampu terus berfikir dan berfikir, akal itu perlu dipandu dengan iman. Iman itu adalah keyakinan, yakin kepada Allah yang memiliki segala-galanya apa yang ada di bumi, langit dan di dasar lautan. Masih terlalu kecil perumpamaan ini, tetapi Dialah yang memiliki segala-galanya. Taqwa itu bagaimana kita berhati-hati dengan penipuan di dunia ini. Hati ini lemah, jasad ini kerdil dan jiwa ini kerapuhan namun Allah sentiasa memujuk dengan cara dan kehendak Nya.



"Ya Allah, sekiranya ada jodoh buatku di dunia ini maka Engkau bukakanlah hati hamba Mu untukku..."


Tanpa perancangan manusia, Dia aturkan kehidupan ini mengikut perkiraan Nya. Bukan atas kehendak hamba yang sentiasa lemah pengetahuan tentang rahsia-rahsia Nya. Benar, Dia gerakkan hati hamba Nya untuk hamba Nya. Dia memiliki hati manusia, Dia juga yang menggerakkan hati manusia bahkan Dia juga yang membolak balikkan hati manusia. Ya Allah, janganlah Engkau pesongkan hati kami setelah Engkau berikan hidayah...

Arus dan gelombang di alam pertunangan menduga hati dan perasaan, meski hancur luluh jiwa ini menyembam bumi sekalipun digagahkan juga jasad untuk berdiri. Air mata yang menjadi teman setia, kesihatan yang merudum lantaran tekanan perasaan yang dihadapi ditelan sendirian.

Biarlah, ini yang Allah mahukan supaya hamba ini segera menjahit kembali baju-baju yang tercarik meski luka di jari masih berlumuran dengan darah. Allah mahu segera bangkit dari kelemasan perasaan supaya hamba yang lemah ini belajar menjadi tabah dan tenang dalam gelora di dalam kehidupan rumahtangga kelak.

Perkahwinan itu penyatuan tanggungjawab dua insan, setiap pihak mestilah memainkan peranan masing-masing agar hak pasangan akan dipenuhi. Kelemahan perasaan wanita haruslah dididik supaya tidak menjadi satu tembok yang akan menyusahkan suami dalam memenuhi tanggungjawabnya. Rajuk atas perkara-perkara remeh mestilah digantikan dengan penilaian perasaan yang lebih waras.

Di saat suami tidak memahami isteri, segeralah beristighfar.


"Ya Allah, ampunkanlah aku. Bukan suamiku yang tidak memahami perasaan aku tetapi aku yang belum mengenali suamiku."

Di saat isteri tidak memahami suami, segeralah beristighfar.

"Ya Allah, ampunkanlah isteriku. Bukan isteriku tidak memahami perasaan aku tetapi aku yang belum berkenalan dengan isteriku."

Seorang isteri, apabila mempunyai dosa dengan suami... Berat tanggungannya. Di saat suami menyimpan duka terhadap perangai isteri, tidak mustahil isteri AKAN disusahkan oleh Allah dalam kerja seharian. Di saat suami marah pada isteri, tidak mustahil isteri AKAN ditimpakan kecelakaan pada hari tersebut.

Menjadi isteri harus memahami kepentingan dan keutamaan kehidupan. Perlu berkorban perasaan apabila kehendak diri ditangguhkan demi ibubapa suami kerana keutamaan seorang isteri adalah pada suami sedangkan seorang lelaki meski sudah bercucu cicit sekalipun tanggungjawab terhadap ibubapanya tidak lucut. Itu yang sering wanita lupa, seharusnya seorang isteri mengingatkan suami supaya melebihkan ibubapa suami (mertua isteri) berbanding isterinya (kita) sendiri tetapi dewasa ini para wanita menyibukkan fikiran suami dengan kehendak diri sendiri supaya suami melupakan ibubapanya. Nauzubillah.


"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan dan rahmat Nya bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki,) isteri-isteri dari jenis kamu sendiri supaya kamu bersenang hati dan hidup kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir." (Surah ar-Ruum ayat 21)

Berkahwin muda itu seronok kerana Dia telah menutup banyak pintu-pintu fitnah. Berkahwin muda itu indah kerana dibebaskan dari keadaan yang akan menjerumuskan remaja ke alam dilema percintaan. Berkahwin muda itu tenang kerana di dalam perkahwinan itu ada sakinah, mawaddah wa rahmah. Berkahwin muda itu bahagia kerana ada teman yang akan berkongsi segala suka dan duka.

Andai perkahwinan itu dibina hanya untuk kepentingan diri sendiri, kita tidak akan menghiraukan tanggungjawab kerana sentiasa memikirkan hak yang suami perlu penuhi tanpa kita memenuhi tanggungjawab sebagai isteri dan mengabaikan hak suami.

Kematangan bukan pada landasan usia tetapi kepada corak pemikiran, bagaimana kita mengurus perasaan dalam menghadapi kehidupan. Buat sahabat-sahabat yang bakal bernikah pada hujung tahun ini, selamat mendirikan rumahtangga. Barakallahu lakuma wa baraka 'alaykuma wa jamaa bainakuma fi khayr.

Jadikanlah pasangan sebagai sebuah anugerah dalam kehidupan dan manfaatkanlah peluang tersebut dengan sebaik-baiknya. Di saat gelora bertandang, kenangkanlah saat-saat yang indah sewaktu lafaz nikah dituturkan suami. Nikmatilah perasaan yang indah saat bergelar seorang isteri kerana perkahwinan itu satu anugerah dari Tuhan buat hamba-hamba Nya.

"Dan kahwinilah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) di antara kamu, dan orang soleh daripada hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia Nya, kerana Allah amat luas (rahmat dan limpah kurnia Nya), lagi amat mengetahui." (Surah An-Nuur ayat 32)

Dalam hidup ini, apakah perkara yang paling 'besar' dan sangat penting? Ada yang menjawab mahu mengambil jurusan apa semasa di universiti, mahu mengambil aliran apa selesai PMR atau sebagainya. Masing-masing ada perkara 'besar' dalam kehidupan, setapak demi setapak melangkah akhirnya tiba pada perkara yang menjadi turning point seorang hamba (bagi ana lah) iaitu berkahwin.


"Kak, adik tak nak jadi dewasa. Adik takut jadi macam akak, banyak sangat ujian yang akak hadapi, adik nak kekal macam sekarang je."


"Adik... Setiap orang sama ada lelaki mahupun perempuan ada ujiannya. Setiap orang ada ujian."


Sedang cuba berkongsi buah fikiran pada seorang akhawat di hadapan. Entah, dia bimbang benar dengan ana dan ana tahu kerap pula dia mengalirkan air mata untuk 'melepaskan' ana. Ana masih tersenyum, merenung ke dalam matanya.

"Maksud akak?"

"Maksud akak... Mungkin seorang muslimah itu belum bersedia nak kahwin tetapi berderet orang taqdim (melamar), jangan rasa gundah gulana. Kalau tidak bersedia, tolaklah. Dalam Islam, tidak ada istilah kahwin paksa. Bahkan perkahwinan paksa tidak sah dalam Islam."

Rasulullah s.a.w bersabda, mafhumnya: "Tidak akan berkahwin seseorang wanita sehinggalah ia meminta, dan tidak akan berkahwin seorang dara sehingga ia meminta keizinan (untuk dikahwini)." Para sahabat bertanya: "Wahai Rasulullah, bagaimanakah cara untuk mengetahui keizinannya?" Baginda SAW menjawab: "Apabila ia diam."

Diriwayatkan lagi: Bahawa seorang lelaki telah mengahwini anak perempuannya sedangkan anaknya itu tidak menyukai, lalu ia bertemu dengan baginda SAW dan berkata: "Sesungguhnya bapaku telah mengahwinkan aku dengan seorang lelaki padahal aku tidak menyukainya, dan sepupuku telah pun meminangku." Maka baginda SAW bersabda: "Tiada perkahwinan padanya, kahwinlah dengan orang yang kamu kehendaki."

Daripada Khunsak binti Khizam ia berkata: "Bapaku mengahwiniku padahal aku tidak menyukainya walaupun aku masih dara, lalu aku mengadu kepada baginda SAW perkara tersebut kepada Rasulullah SAW, baginda bersabda: Jangan dinikahinya ketika ia tidak menyukainya."

Menyambung kembali kata-kata pada seorang akhawat yang amat ana kasihi.


"Dik, ada juga muslimah yang dah berusia dan sangat ingin berkeluarga (berkahwin) tetapi Allah ujinya dengan tidak ada yang melamarnya. Itu ujian dik. Bahkan muslimin juga sama, ada muslimin yang berhajat pada seorang gadis dan membuktikan kesungguhan betapa seriusnya dalam urusan tersebut dan taqdim melalui orang tengah atau ibubapa gadis tu, tapi gadis tu belum bersedia dan menolak. Itu juga ujian buat lelaki. Bahkan ada lelaki yang tidak berkenan pada seorang gadis yang mengejarnya, itu juga sebuah ujian."

Hidup ini satu ujian. Setiap tingkatan iman ada ujian yang berbeza, ada yang diuji dengan nikmat kemewahan dan kemiskinan, kesihatan dan kesakitan, ketenangan dan kerunsingan. Semuanya ujian, maka anggaplah semuanya ibarat semilir angin lalu yang berlalu... Menenangkan pelupuk emosi dan teruslah berlari kepada Nya, mendakap erat dalam pelukan Nya agar setiap ujian yang hadir semakin membuat kita dekat dengan Nya.

Ketenangan itu dari Allah, maka hampirilah Allah untuk mendapatkan ketenangan tersebut.

Dia, satu-satunya yang Maha Mengetahui segalanya. Ilmu kita terlalu terbatas untuk menafsir perancangan Allah, maka anggap saja ada kebaikan yang jauh lebih baik menanti kita. Bersangka baik dengan Allah.

Buat muslimah, bila lamaran datang... Janganlah gelabah sangat, kalau tidak bersedia maka tolaklah pinangan tersebut. Jika lamaran tidak juga datang-datang, insya Allah ada yang Dia mahu berikan tidak semestinya urusan jodoh, mungkin sesuatu yang lebih baik di sisi Nya.

Buat muslimin, bila lamaran di tolak... Positiflah! Mungkin dirimu belum bersedia untuk memimpin isteri dan anak-anak, maka sentiasa membaiki potensi diri supaya lebih bersedia menggalas sebuah tanggungjawab yang berat di hari kemudian. Kiranya lamaran diterima, maka bersiaplah untuk perpindahan sebuah tanggungjawab. Imam itu bukan sekadar imam solat tetapi imam dalam urusan agama, dunia sehingga akhirat. Beratkan? Maka, berusahalah menjadi yang terbaik walaupun bukan yang terbaik supaya kelak Allah memberikan yang terbaik untukmu.

Ada juga akhawat yang aktif dalam jemaah takut untuk berkahwin sehingga meletakkan pelbagai syarat. Tidak salah, perkahwinan itu sangat besar implikasinya kepada seorang wanita. Memang seorang wanita sangat berhak atas kehidupannya (urusan agama, dunia dan akhirat) bahkan memilih suami itu sama juga kita memilih aqidah. Maka, janganlah kecil hati apabila dikatakan 'terlalu memilih' kerana alam perkahwinan bukan seperti permainan. Ianya sebuah kehidupan yang penuh dengan gelombang!

Cuma, ana tersenyum lebar apabila akhawat mengatakan tidak mahu berkahwin kecuali sudah wajib untuk berkahwin. Muhasabah sendiri, hukum asal perkahwinan itu harus.

"Kenapa tak nak kahwin? Kenapa takut sangat?"

"Ramai yang bila kahwin, futur... Hanya suami yang aktif, isteri tidak lagi melibatkan diri. Blog juga berubah corak. Sebelum kahwin, terhias indah pelbagai tarbiyah dan fikrah. Selepas kahwin, gambar anak demi anak. Dari merangkak, telentang, langkah pertama semuanya di catat. Tiada lagi 'roh' perjuangan."

Senyum lagi.

Husnudzon sajalah. Teringat kata-kata seorang ukhti yang ana kasihi kerana Allah dan Rasul Nya.

"Adik, perkahwinan itu sebenarnya telah mengecilkan skop dakwah. Bila dah kahwin, lingkungan seorang perempuan itu adalah suami dan rumahnya (anak-anak dsb). Bukan lagi sahabat-sahabatnya."

Muhasabah.

Benar, sebuah perkahwinan memberi ruang dan peluang kepada seorang wanita untuk memudahkan urusannya. Gelanggang dakwah yang kononnya kecil (rumah) itu sebenarnya memainkan peranan yang teramat besar. Sebuah masyarakat bermula dengan sebuah keluarga, sekiranya peranan seorang isteri dan ibu dimainkan sebaik-baiknya oleh seorang perempuan, insya Allah akan melahirkan generasi yang berkualiti. Bukankah generasi berkualiti ini akan masuk dalam komuniti masyarakat?

Sekiranya generasi berkualiti asuhan seorang isteri dan ibu yang 'kononnya' futur di jalan dakwah ini istiqamah mentarbiyyah anak-anak dengan acuan Quran dan Sunnah, insya Allah mereka ini bukan saja aset (saham) akhirat bahkan menjadi satu tunas-tunas Islam untuk menegakkan kalimah Allah di muka bumi.

"Percaya tak kalau Harlina cakap, mad'u paling memberi ujian dan juga mad'u paling berpotensi adalah isi dalam rumah. Maksudnya ahlul baeyt (ahli keluarga)?"

"Akak percaya!"

"Kenapa akak percaya?"

"Sebab awal dakwah Rasulullah juga bermula dengan keluarga, kemudian barulah secara terang-terangan."


Akhawat ku sayang!

Janganlah menganggap perkahwinan itu memutuskan saluran untuk berdakwah. Ianya anugerah Allah kepada muslimah, gelanggangnya kecil tetapi peranannya masya Allah sangatlah besar! Para suami juga, bila 'ditinggalkan' isteri di rumah untuk gerak kerja dakwah usahlah terus membiarkan hatinya kosong, hati yang mekar dengan tarbiyyah tidak selamanya subur kalau tidak digembur dan disirami. :)

Umpama sebatang pokok. Sekali dua disiram, gembur dan baja... Maka suburlah ia. Kalau dibiarkan tanpa siraman, baja dan juga digembur tanahnya, lama kelamaan layu dan matilah ia!

Perlunya suami untuk konsisten (istiqamah) menyampaikan ilmu, menyuburkan hati isteri yang seharian sibuk dengan urusan rumahtangga. Sesekali, hatinya terusik untuk kembali ke gelanggang dakwah di luar tetapi demi kebajikan anak-anak dan cita-cita murni untuk mendidik anak-anak dengan tangan sendiri ditahan saja kemahuan hati, raikanlah hati seorang isteri dengan penyuburan ilmu agar dirinya terus merasa indahnya tarbiyyah hatta rutin hariannya mencongak dan merangka draf pendidikan anak-anak.

Apatah lagi isteri yang bekerja, peranan suami perlu lebih hebat. Tidak sekadar simpati dengan isteri yang kepenatan bekerja kemudian mengurus anak-anak pula, tetapi empati... Turut merasa apa yang dirasakan oleh isteri. :)


"Usia adik muda sangat... Terlalu muda."


Tersenyum lagi.

Tawakkal alaLLAH. Usia 45 tahun saja masih belum cukup matang, lihatlah bagaimana orang yang terlebih dahulu makan garam (patutlah hipertensi!)... Masih belum mampu mengawal emosi, tidak cukup matang!

Penanda arasnya ialah agama.

"Dan kahwinilah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) di antara kamu, dan orang soleh daripada hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia Nya, kerana Allah amat luas (rahmat dan limpah kurnia Nya), lagi amat mengetahui". [Surah An Nur : 32]

Lelaki yang menjaga hal ehwal agamanya akan berusaha untuk menyempurnakan diri yang tidak sempurna, berusaha menjadi yang terbaik walaupun bukan yang terbaik! Demi sebuah tanggungjawab kerana agamanya... Maka, carilah lelaki yang menjaga urusan agamanya!

Wanita yang menjaga hal ehwal agamanya akan berusaha menyempurnakan diri yang tidak sempurna, berusaha menjadi yang terbaik walaupun bukan yang terbaik! Demi amanah dari Allah dan tanggungjawab sebagai isteri. Isteri yang solehah akan sentiasa berusaha membaiki diri untuk memenangi hati suami...! Maka, carilah wanita yang menjaga urusan agamanya!

Untung pada mereka yang benar-benar memilih kerana agama! Kelak bahtera tersasar laluan dipukul ombak besar, masih tahu memegang kompas kembali ke pangkal jalan. Insya Allah.

Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah bersabda : "Tiga orang yang selalu diberi pertolongan Allah adalah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah, seorang penulis yang selalu memberi penawar & seorang yang menikah untuk menjaga kehormatannya." [HR Thabrani]


"Kenapa kahwin?"
"Sebab nak dapat zuriat."
"Kalau kahwin, tak ada zuriat?"
"....."


Hidup ini hanya untuk Allah, semata-mata kerana Allah. Kita hanya peminjam, sang musafir di dunia yang mengumpul bekalan menuju daerah barzakh sebelum menetap di kediaman kekal di Akhirat.



----------------------------------------------------------------------

nota kehidupan 1 : hari ini ulang tahun kelahiran ibu yang ke 50 tahun. Semoga IBU diberi kesihatan yang berpanjangan, murah rezeki.. Khair insyaAllah ~

nota kehidupan 2 : hari ini ialah hari yang gembira buat diriku.. tentang masa depan ku barangkali ? (✿◠‿◠)
moga Allah permudahkan.. Amiin Ya Allah.....

No comments:

Post a Comment