April 27, 2011

Seksaan Kubur




5 Siksaan Kubur


Foto ini adalah seorang pemuda berusia 18 tahun yang meninggal disebuah hospital di Oman. Mayat pemuda tersebut digali kembali dari kuburnya setelah 3 jam dikebumikan yang disaksikan oleh ayahnya. Pemuda tersebut dimandikan dikebumikan secara islam pada hari itu juga.


Tetapi setelah pengebumian selesai, ayahnya merasa ragu-ragu atas diagnosis doktor dan memohon diperiksa kembali penyebab kematiannya. Seluruh keluarga dan teman-temannya begitu terkejut semasa mereka melihat keadaan mayat. Mayat tersebut begitu berbeza dalam tempoh 3 jam. Dia berubah menjadi kelabu seperti orang yang sudah tua.

4 Siksaan Kubur
siksakubur1 Siksaan Kubur

siksakubur3 Siksaan Kubur

Dengan nampak jelas bekas siksaan dan pukulan yang amat keras dan dengan tulang-tulang kaki dan tangan yang hancur begitu juga hujung-hujungnya sehingga menekan ke badannya. Seluruh badan dan mukanya remuk. Matanya yang terbuka memperlihatkan ketakutan, kesakitan dan putus asa. Darah yang begitu jelas menandakan bahawa pemuda tersebut mendapat siksaan yang amat berat.



Firman Allah s.w.t. (Yang bermaksud) “Dan siapa yang mengabaikan peringatanKu (ajaranKu) maka ia akan merasakan kehidupan yang sukar (kehidupan sukar ini ketika menghadapi pertanyaan dalam kubur).”


No comments:

Post a Comment