April 1, 2011

"Tuhan, aku bukanlah Nabi-Mu untuk layak diuji seberat ini"




Bismillahirrahmanirrahim~
In The Name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful.




Persahabatan, pengorbanan dan kecintaan


JAGA TUTUR KATA & PERASAAN

“Assalamualaikum, boleh ana tumpang duduk di sebelah?” sapa ana petang kelmarin, 1 dan 2 tahun yang sudah.

“Eh kakak, duduklah,” dia terkejut kedatangan ana di taman itu. Tempat selalu kami ‘lepak-lepak’ raih ketenangan di hujung minggu.

“Redupkan petang ni kak?” dia memulakan bualnya. Ana lirik-lirikkan mata melihat wajahnya. Semacam ada masalah yang sengaja disembunyi dari ana.

“Yah! Redup-redup. Tapi wajah Alia tak seredup petang ni ana tengok,” ana memancing. Alia gugup.
Dia terdiam. Tersipu-sipu memalingkan wajahnya ke arah lain.

“Eh akak ni, ke situ pula. Ada-ada aja, Alia ok je kak,”

“OK yang buat-buat atau ada apa-apa yang Alia sembunyikan daripada ana?”

Selepas puas ana memancingnya dengan pelbagai selok-belok, akhirnya Alia membuka cerita sebenar. Oh! Rupanya Alia ada salah faham dengan seorang sahabat karibnya, Sakinah.

“Apa Alia kata pada Sakinah, sampai dia merajuk macam tu sekali?” soal ana. Dia diam lagi, mungkin dia cuba mengingati semula peristiwa yang terjadi semalam. Pudar saja matanya. Barangkali menggamit sedikit sesalan.

“Alia dah minta maaf pada Sakinah?” ana menambah, cuba mahu meredakan sedikit hati kusut Alia.

Dia menggeleng. Diam Alia petang itu terus digamit perasaan.

“Akak rasa Alia yang salah ke kak?” soal Alia ingin kepastian. Ana gembira, kerana dalam kata-kata yang terlontar oleh Alia tadi sudah nampak ada sedikit keterbukaan.

“Dalam hal ini, bukan soal siapa yang bersalah, tapi siapa yang dahulu mahu meminta maaf, dia yang dikira teman terbaik dalam persahabatan,”

“Kalau Alia tak bersalah sekalipun, apa kurangnya kalau Alia yang dahulukan untuk memohon maaf?” lembut ana menyatakan pada Alia. Agar dirinya tidak tersinggung dan supaya hatinya terus terbuka untuk merapatkan jurang.

“Tapi kak....”

“Hmmm, Tapi apa?”

“Tak akan teguran macam itu pun Sakinah nak ambil hati. Lagipun saya dan dia dah lama sangat berkawan, kena fahamlah,” Alia menyambung kata-katanya yang terputus tadi. Nampak berangnya.

“Faham yang macam mana Alia maksudkan?”

“Iyalah, takkanlah kerana teguran yang sikit tadi, menyebabkan dia merajuk sampai nak abaikan tanggungjawab?”

“Alia rasa macam itu?” soal ana.

“Hmm.. maksud ana, tanggungjawab lebih utama daripada melayan perasaan sendiri atau merajuk, begitu?” tambah ana. Alia cepat-cepat mengangguk, wajahnya serius memandang ana menunggu jawapan.

“Kalau Alia duduk di tempat Sakinah, agak-agak apa Alia rasa?” ana menduga seketika. Alia diam lagi.

“Masakan Alia tidak tahu perasaan Sakinah, 3 tahun ana lihat Alia rapat dengan dia,”

Ana pula diam, membiarkan Alia berfikir. Dia kelihatan sedih.

“Alia tak setuju dengan pendapat ana? Marah dengan ana?” soal ana. Perlahan-lahan dia menggeleng. Ana merapatkan duduk ana disebelahnya.

“Ingat lagi kisah Nabi Yunus a.s.? Masa mula-mula berdakwah dia sangat konsisten dalam kerja dakwahnya. Lama-kelamaan bila umatnya tak mahu terima dakwahnya. Nabi Yunus a.s. meninggalkan kampung tersebut. Agak-agak Alia, kenapa Nabi Yunus buat begitu?”

Sunyi.

“Tak akan seorang Nabi bersifat dengan sifat putus asa?” ana memecahkan kebuntuan agar Alia dapat mencari jawapan yang sudah ada pada ana.

“Nabi merajuk ke kak?”

“Lagi?” ana mengorek. Alia terkedu tak menemui jawapan yang sebenar.

“Kalau ana kata Baginda berkecil hati, Alia setuju?” soal ana.

“Sebab kaumnya tak menerima Nabi Yunus, lalu baginda pun berkecil hati. Macam itu ke maksud akak?” jawapan tepat yang saya cari sudah jumpa.

“Sekarang Alia sudah akui bukan? Yang Nabi pun ada perasaan, kadangkala gembira, adakalanya pula bersedih dan berkecil hati. Dalam kisah tadi adakah Nabi Yunus tak sedar akan tanggungjawab dia sebagai rasul? Sedangkan tanggungjawabnya sebagai seorang rasul lebih besar daripada melayan rajuknya tadi?”

“Sudah tentu bukan kak!” Alia sudah mulai faham topik yang ana cuba sampaikan

“Dia cuma berkecil hati dengan kaumnya yang tidak mahu menerima dakwahnya. Sebab apa nabi merajuk? Kerana dia pun ada perasaan macam Alia juga, macam Sakinah juga,” pantas saja jawapan ana.

“Dalam persahabatan begitu juga, Sakinah bukan tidak tahu tanggungjawab dia pada Alia dalam gerak kerja, tetapi cuma berkecil hati sedikit. Manalah tahu kalau-kalau Alia ada berkasar bahasa yang menyebabkan dia tersentuh dan merajuk,” tambah ana.

“Alia tak rasa macam tu?” ana menduganya semula.

PADA BERLAPANGNYA DADA...

“Hmm..saya tak berapa fahamlah antara maksud perasaan dan tanggungjawab tadi. Mana satu yang perlu didahulukan ye kak?" ana nampak dia mulai faham konsep yang ana mahu sampaikan.

“Dua-dua penting Alia!”

“Ibarat seperti makan dan minum. Kedua-duanya perlu ada beriringan, kadangkala bila dahaga kita minum dulu kemudian barulah kita menjamah makanan. Adakala bila terlalu lapar kita terus makan dan kemudiannya baru menguk air. Dan kalau dah stabil, mana-mana sahaja boleh didahulukan. Kalau perasaan dan hati telah lapang, kerja dan tanggungjawab jadi mudah dan senang, justeru mudah nak perolehi Ikhlas. Baru persahabatan berpanjangan,” tambah ana lagi.

“Habis tu saya kena minta maaf pada Sakinah?”

“Siapa-siapa pun tak apa. Kalau Alia rasa ini jalan terbaik untuk ukhwah Alia dengan Sakinah. Teruskan,” cadang ana.

“Alia kenalah berlapang dada,”

“Berlapang dada?” Dia terkejut. Mungkin pertama kali mendengar perkataan itu.

“Maksudnya, lupakan saja apa yang berlaku untuk menjaga maslahat yang lebih besar, PERSAHABATAN dan UKHWAH,” jelas ana. Alia nampak sedikit ceria. Mungkin sudah mulai faham.

Petang yang damai itu, ana puas dapat mengikat semula dua hati. Juga dapat memahamkan yang ukhwah itu memerlukan perasaan dan hati yang perlu di jaga serta di pelihara. Hati dan perasaan itu halus, lalu ia perlu dijaga dengan rapi. Bukan sekadar berlapang dada, tapi juga perlu memahami di antara satu sama lain.

“Mahu ke mana tu Alia?” tiba-tiba saja Alia bangkit mahu meninggalkan ana.

“Nak cari Sakinah lah kak,”

“Tinggalkan ana sorang-sorang ke?” ana bergurau.

“Aduh. Manja sangatlah akak ni. Dah kahwin nanti susahlah suami akak nak kena angkat macam ni,” dia mencapai tangan yang ana hulurkan.

Berderai hela tawa kami. Petang itu menjadi saksi usia persahabatan kami.

______________________________

Nota Kehidupan (1): Ana acapkali berdoa agar TUHAN tidak menimpakan sesuatu yang luar dari kemampuan diri ana atau sesuatu yang boleh meleraikan iman. Kerana ana tahu, ana bukanlah sekuat itu.

Nota Kehidupan (2): "Tuhan, aku bukanlah Nabi-Mu untuk layak diuji seberat ini"


1 comment:

  1. suka ngan artikel ni..istiqomah dalam berdakwah itu perlu,, insyaAllah=)

    ReplyDelete